Selon moi, il n'est pas farfelu de mettre une boîte de 2CV6 sur Méhari. Vu que la boîte fut choisie quand le moteur faisait 26 cv, et que l'on arrive à 29 cv avec un double corps ensuite, si le moteur est en bon état on arrive à rouler correctement. En tout cas les 2,1% plus longs en 4eme ne justifient pas l'opération d'adapter les rapports.
Ceux qui disent que .... ont souvent un moteur fatigué !
Les calculs théoriques confirment cela :
https://cats-citroen.com/citroen_2cv/
La perte en 4ème n'est que de 2km/h pour la vitesse maximale....
Citroën A-type Tuning Calculations
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This page lets you simulate the performance and characteristics of your (modified) Citroën A-Type. The idea is that your start of with all standard data, then modify the numbers to see what happends.
There is a user guide at the bottom of this page.
Car
Mehari
"A" value:
2.4
, weight:
555
kgs
Engine
A06/635 (602cc 2cv double choke carb)
29
bhp @
5750
rpm, maximum torque
39
Nm
Gearbox
2cv6, Dyane6 (10/68-2/70)
1st: 2nd: 3rd: 4th: 5th: final:
5.203
2.657
1.786
1.316
4.125
Wheels
135 SR 15 (Ami, Acadiane, Mehari)
135
/
80
R
15
rolling circumfence:
Wheel info Wheel Circumfence (m)
1.82
125(%)
98.38
135(%)
100
Acceleration 0-100km/h or 0-62mph in
31.69
seconds
Topspeed with this engine:
113.31
km/h or
70.42
mph
with this gearbox:
115.67
km/h or
71.89
mph
topspeed conclusion:
113.31
km/h or
70.42
mph
This gearbox is optimal for topspeed.
The best gear for achieving topspeed is 4th gear.
In this gear the difference from optimal is around 2%.
This gear is ok for achieving topspeed.